Untitled Page
Om mennesker, medier,
kreativitet og teknik i AV-branchen
Forside Artikler Web-TV Nyhedsbrev Kontakt Annoncer/Ads
Gå tilbage

Børn under 3 år
januar 2020
De helt små er
flittige streamere
Omkring hvert tredje danske barn under tre år streamer indhold fra DR ugentligt, mens omkring halvdelen bruger YouTube, fremgår det af DR Medieforsknings kommende rapport, "Medieudviklingen 2019".

Kantars ugentlige seerundersøgelser dækker befolkningen over tre år. Men børn under tre år er også flittige brugere af video- og TV-indhold, og de streamer i vid udstrækning. Rent faktisk, så bruger børn under tre år op mod en halv time dagligt på streaming og traditionelt fjernsyn fra DR, YouTube og Netflix. Det fremgår af rapporten "Medieudviklingen 2019", som DR Medieforskning udgiver i slutningen af januar.

– Nybagte og unge forældre er typisk født i slutningen af 1980'erne eller starten af 1990'erne. I deres udvikling fra barn til voksen spillede den hastige teknologiske udvikling en central rolle, og derfor er det også ofte nærliggende for dem at præsentere de alleryngste for streamingindhold, resonerer medieforskerne Sanna Byrresen, Katrine Green og Lene Heiselberg fra DR Medieforskning.

Ifølge undersøgelsen så streamer omkring hvert tredje danske barn under tre år indhold fra DR ugentligt, mens omkring halvdelen bruger YouTube. Undersøgelsen bygger blandt andet på tal fra Kantar og en kortlægning af 1-8-åriges interesser, foretaget af DMA Research for DR Medieforskning.

Gurli Gris og Peter Pedal

I forbindelse med undersøgelse har DR Medieforskning også set nærmere på, hvad børn under tre år er optaget af. Og de har klare præferencer, når man vel at mærke spørger deres forældre.

– Overordnet er både piger og drenge under tre år optaget af motorisk leg, dyr, kreativitet og konstruktion. Det ligger fint i forlængelse af, hvad de alleryngste kan lide at se på YouTube – nemlig tegnefilm som Gurli Gris og Peter Pedal, videoer med dyr og dyrelyde samt kreative videoer med farver, former og børn, der maler. Et andet stort indholdsområde er børnesange og musik, noterer de tre medieforskere i den kommende rapport, "Medieudviklingen 2019".

Gå tilbage


Ifølge rapporten "Medieudviklingen 2019", så ser de mindste blandt andet en del Gurli Gris – på DR Ramasjang og DRTV. Men de ser også grisefamilien på YouTube (foto DR arkiv).
Klik for større billede

> Webmaster

> Support
> Privacy
> Cookies
Rode Video Mikrofon og VideoMic Pro+
Rode Video Mikrofon og VideoMic Pro+